
Diagonal Ulvsunda kan studeras på bilden. Diagonalen är markerad i gult, Förbifarten i rött. Vad är det som skiljer Diagonalen från Förbifarten?
Allt - skulle man kunna säga. Båda två är motorvägar, men där upphör också alla likheter.
- -Diagonal Ulvsunda skulle öka kapaciteten över Saltsjö-Mälarsnittet, åtminstone om den kombineras med en förbättrad kollektivtrafik. Förbifarten ökar faktiskt inte denna kapacitet nämnvärt. Det är nämligen för långt ut till Förbifartens startpunkter Kungens kurva och Hässelby Strand. Detta innebär att bilpendlarna inte kan använda Förbifarten på ett effektivt sätt (vilket såväl VTI som SIKA och flera forskare på KTH varnat för). Essingeleden kommer därför fortsätta att vara lika överbelastad och sårbar som nu, även om Förbifarten byggs. Vid en olycka på Essingeleden skulle det vara enkelt att dirigera om trafiken ner i Diagonal Ulvsunda. Så är definitivt inte fallet med Förbifarten.
- -Diagonal Ulvsunda skulle inte bidra till en utsmetad bilstad - utan istället bidra till en kompaktare stadsutveckling i Stockholm. Eftersom den går i tunnel genom närförorter är det lätt att bygga kollektivtrafik till de nya områden som kan växa upp längs vägen.
- -Diagonal Ulvsunda är direktkopplad till Södra länken, vilket gör att den även avlastar innerstaden. Förbifart Stockholm avlastar inte Stockholms innerstad, utan bidrar istället till mer trafik. Diagonal Ulvsunda skulle även avlasta Tranebergsbron.
- -Diagonalens koppling till Södra länken gör också att den knyter ihop Stockholms sydliga och östliga delar med dess västliga och nordliga. Klyvningen mellan dessa två geografiska områden är något som politikerna ofta funderat på hur man kan överbrygga.
- -Diagonal Ulvsunda kan byggas med beprövad teknik. Inga äventyr med schaktmassor på båt alltså.
- -Diagonal Ulvsunda skulle inte förstöra kulturmiljöerna på Lovön och Drottningholm.
- -Diagonal Ulvsunda skulle bli billigare att bygga än Förbifarten.
- -Diagonal Ulvsunda skulle gå snabbare att bygga än Förbifarten.
- -Eftersom Diagonalen är betydligt mindre miljöskadlig än Förbifarten, så är Förbifarten olaglig enligt miljöbalken. När två alternativ finns ska det minst miljöskadliga väljas enligt lag. Denna lagprincip kallas "Hushållningsbestämmelserna". Diagonal Ulvsunda har alltså fördelen att den helt enkelt är laglig.
- -De flesta tunga remissinstanser som varit mot Förbifarten har pekat på att Diagonalen är ett bättre alternativ, och menat att de kan acceptera denna väg.
Det är en stor gåta och en skandal att regeringen nu ändå försöker gå vidare med Förbifart Stockholm. Mejla gärna Kommunikations-/Näringsdepartementet och Vägverket och fråga varför man inte vill bygga Diagonal Ulvsunda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar